Порядок дій при зупинці, перевірці документів, перевірці особистих речей, перевірці службових приміщень і житла громадян, вручення повісток про виклик до військомату (територіального центру комплектування та соціальної підтримки) під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану
Алгоритм дій:
- під час зупинки патрулем попросити пред’явити документи;
- переписати дані документів або їх сфотографувати, дані одразу переслати адвокату;
- попросити вказати законодавчий акт (закон, постанова, наказ тощо), якими визначені повноваження осіб, які входять до складу патруля (військових формувань, правоохоронних органів, до складу яких вони належать);
Обґрунтування вимоги:
- особовий склад патруля під час виконання завдань за призначенням здійснює свої повноваження в порядку, передбаченому законодавчими актами, якими визначені повноваження військових формувань, утворених відповідно до законів України, та правоохоронних органів, до складу яких вони належать (пункт 14 Порядку встановлення особливого режиму в'їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1455).
- попросити назвати підстави зупинки, вказати на недопустимість порушення Вашої свободи та особистої недоторканості;
Обґрунтування вимоги:
- в умовах воєнного або надзвичайного стану не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтею 29 Конституції України (стаття 64 Конституції України, частина друга статті 20 Закону ВР України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII). За статтею 29 Конституції України, кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність;
- введення воєнного стану не може бути підставою для застосування тортур, жорстокого чи принижуючого людську гідність поводження або покарання. Будь-які спроби використати введення воєнного стану для захоплення влади тягнуть за собою відповідальність згідно із законом (стаття 22 Закону ВР України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII).
- попросити пред’явити для ознайомлення наказ коменданта з визначенням маршруту патрулювання, прав та обов’язків патруля, поіменного складу осіб, які входять у патруль;
Обґрунтування вимоги:
- за визначенням терміну «патруль» - це спільний рухомий наряд, до складу якого входять уповноважені посадові особи Збройних Сил, Національної поліції, Національної гвардії та Держприкордонслужби, що виконують покладені на них обов'язки на маршруті патрулювання, визначеному комендантом на території, де введено воєнний стан (пункт 3 Порядку встановлення особливого режиму в'їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1455);
- комендант у межах своїх повноважень визначає необхідну кількість патрулів, їх склад, маршрути та здійснює безпосереднє керівництво під час виконання ними завдань за призначенням (підпункт 4 пункту 9 Порядку встановлення особливого режиму в'їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1455).
- за відсутності наказу вкажіть на протиправність дій «патруля», попередьте про кримінальну відповідальність за незаконне позбавлення волі або викрадення людини (стаття 146 Кримінального кодексу України), самовільне присвоєння владних повноважень службової особи (стаття 353 Кримінального кодексу України), перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу (стаття 365 Кримінального кодексу України), завідомо незаконні затримання або привід (стаття 371 Кримінального кодексу України);
- за вимоги пред’явити документи попросити надати для огляду наказ коменданта про надання повноважень щодо перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану з визначенням поіменного складу осіб, які входять у патруль;
Обґрунтування вимоги:
- право на проведення перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян надано відповідним уповноваженим особам Національної поліції, СБУ, Національної гвардії, Держприкордонслужби, ДМС, Держмитслужби та Збройних Сил, які визначені в наказі коменданта (пункт 5 Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1456).
- за відсутності наказу вкажіть на протиправність дій «патруля», попередьте про кримінальну відповідальність за незаконне позбавлення волі або викрадення людини (стаття 146 Кримінального кодексу України), самовільне присвоєння владних повноважень службової особи (стаття 353 Кримінального кодексу України), перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу (стаття 365 Кримінального кодексу України), завідомо незаконні затримання або привід (стаття 371 Кримінального кодексу України);
- попросити назвати підстави вимагати від Вас пред'явлення документів;
Обґрунтування вимоги:
Відповідно до пункту 7 Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1456, уповноважена особа має право вимагати в особи пред'явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках:
- якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
- якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
- якщо особа перебуває на території чи об'єкті із спеціальним режимом;
- якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;
- якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
- якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об'єктом вчинення правопорушення;
- порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.
- якщо підстави не назвали, або вони явно надумані, вимагайте негайно припинити протиправні дії, викликайте поліцію, адвоката. Ви маєте право не називати своє справжнє ім’я, адресу, або інші персональні дані, якщо проти Вас вчиняють протиправні дії представники органів влади;
- за вимоги провести перевірку Ваших особистих речей (сумка, гаманець тощо), попросити назвати підстави для проведення поверхневої перевірки;
Обґрунтування вимоги:
Відповідно до пункту 9 Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1456, уповноважена особа має право проводити поверхневу перевірку речей, транспортних засобів, багажу та вантажу:
- якщо існує достатньо підстав вважати, що у транспортному засобі перебуває правопорушник або особа, свобода якої обмежується в незаконний спосіб;
- якщо існує достатньо підстав вважати, що у транспортному засобі перебувають речі, обіг яких заборонено чи обмежено або які становлять загрозу життю чи здоров'ю такої особи або інших осіб;
- якщо існує достатньо підстав вважати, що речі, багаж, вантажі або транспортний засіб є знаряддям вчинення правопорушення та/або вони перебувають в тому місці, де може бути скоєно кримінальне правопорушення, для запобігання якого необхідно провести поверхневу перевірку.
- якщо підстави не назвали, або вони явно надумані, вимагайте негайно припинити протиправні дії, викликайте поліцію, адвоката. Ви маєте право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань (частина шоста статті 55 Конституції України, відповідно до статті 64 Конституції України це право не може бути обмежено в умовах воєнного або надзвичайного стану);
- вимагайте дотримання порядку проведення перевірки Ваших особистих речей;
Обґрунтування вимоги:
Відповідно до пункту 9 Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1456:
- поверхнева перевірка проводиться уповноваженою особою відповідної статі;
- поверхнева перевірка проводиться шляхом візуального огляду особи, проведення по поверхні вбрання особи рукою, спеціальним приладом або засобом, візуального огляду речей, багажу, вантажів та/або транспортного засобу (салону, багажника);
- під час поверхневої перевірки речей або транспортного засобу особа повинна самостійно показати уповноваженій особі вміст особистих речей чи транспортного засобу.
- якщо Вас зупинили коли Ви керуєте транспортним засобом, просить назвати підстави для зупинки;
Обґрунтування вимоги:
Відповідно до пункту 10 Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1456, уповноважена особа має право зупиняти транспортні засоби в разі:
- порушення водієм Правил дорожнього руху;
- якщо є очевидні ознаки, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу;
- якщо є інформація, що свідчить про причетність водія або пасажирів транспортного засобу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, або якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб чи вантаж можуть бути об'єктом чи знаряддям учинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення;
- якщо транспортний засіб перебуває в розшуку;
- необхідності здійснення опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути;
- необхідності залучення водія транспортного засобу до надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або поліцейським або як свідка під час оформлення протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів дорожньо-транспортних пригод;
- необхідності обмеження чи заборони руху транспортних засобів;
- якщо спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;
- порушення порядку визначення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв;
- проїзду транспортних засобів через блокпости та контрольні пункти в'їзду-виїзду.
- якщо підстави не назвали, або вони явно надумані, вимагайте негайно припинити протиправні дії, викликайте поліцію, адвоката. Ви маєте право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань (частина шоста статті 55 Конституції України, відповідно до статті 64 Конституції України це право не може бути обмежено в умовах воєнного або надзвичайного стану);
- при намаганні здійснити перевірку службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, вимагати назвати підстави для цього;
Обґрунтування вимоги:
Відповідно до пункту 11 Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1456, огляд житла чи іншого володіння громадян, службового приміщення проводиться уповноваженою особою відповідно до вимог законодавства.
Уповноважена особа може проникнути до житла чи іншого володіння особи без вмотивованого рішення суду лише в невідкладних випадках, пов'язаних із:
- рятуванням життя людей та цінного майна під час надзвичайних ситуацій;
- безпосереднім переслідуванням осіб, підозрюваних у вчиненні кримінального правопорушення;
- припиненням злочину, що загрожує життю осіб, які перебувають в житлі або іншому володінні особи.
- якщо підстави не назвали, або вони явно надумані, вимагайте негайно припинити протиправні дії, викликайте поліцію, адвоката. Ви маєте право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань (частина шоста статті 55 Конституції України, відповідно до статті 64 Конституції України це право не може бути обмежено в умовах воєнного або надзвичайного стану);
- якщо Вам намагаються вручити повістку про виклик до військомату (територіального центру комплектування та соціальної підтримки) вимагайте пред’явлення посвідчення працівника мобілізаційного підрозділу, або працівника з питань мобілізаційної роботи;
Обґрунтування вимоги:
Відповідно до статті 5 Закону ВР України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» № 3543-XII від 21.10.1993р., організація здійснення заходів з мобілізаційної підготовки та мобілізації і контроль за здійсненням цих заходів в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, які мають мобілізаційні завдання (замовлення), покладаються на їх мобілізаційні підрозділи або призначених працівників з питань мобілізаційної роботи.
В органі державної влади, у тому числі в урядовому органі державного управління, який діє у складі центрального органу виконавчої влади, а також в іншому державному органі мобілізаційний підрозділ утворюється, якщо орган має мобілізаційне завдання (замовлення) або якщо цього вимагає характер та обсяг мобілізаційної роботи. В іншому разі у зазначених органах призначається окремий працівник з питань мобілізаційної роботи (пункт 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Типового положення про мобілізаційний підрозділ органу державної влади, іншого державного органу» від 27.04.2006р. № 587).
- якщо посвідчення працівника мобілізаційного підрозділу, або працівника з питань мобілізаційної роботи пред’явили – відразу перепишіть дані документу або сфотографуйте його, дані одразу надішліть адвокату, якщо не пред’явили – відмовляйтесь від отримання повістки, при спробі Вас затримати викликайте поліцію, адвоката, вимагайте складання протоколу про незаконне затримання.
Узагальнюючий правовий висновок:
Заходами правового режиму воєнного стану не передбачено такі заходи, як «сприяння мобілізації» та «доведення до населення наказу військового комісара про оголошення мобілізації». В умовах воєнного стану не можуть бути обмежені права і свободи людини і громадянина, передбачені частиною другою статті 64 Конституції України. Частиною другою статті 64 Конституції України передбачено неприпустимість обмеження прав і свобод людини і громадянина, передбачених статтею 29 Конституції України. Відповідно до частин першої – другої статті 29 Конституції України - кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність. Ніхто не може бути заарештований або триматися під вартою інакше як за вмотивованим рішенням суду і тільки на підставах та в порядку, встановлених законом. Введення воєнного стану не може бути підставою для застосування тортур, жорстокого чи принижуючого людську гідність поводження або покарання.
Отже, мобілізаційні підрозділи, або інші органи державної влади та місцевого самоврядування, військові структури, частини та адміністрації не мають права примусово затримувати та відвозити людину до військомата (територіального центру комплектації та соціальної підтримки).
За порушення права людини та громадянина на свободу та особисту недоторканність (незаконне затримання) передбачена кримінальна відповідальність, встановлена Кримінальний кодексом України.